Podziel się z nami swoją opinią!

Wyślij opinię

Podziel się swoją opinią!

Efektywne i bezproblemowe wdrożenie odpowiedniego systemu klasy CRM

Przeczytaj

Czy każdy CRM spełni moje oczekiwania?

NIE!

Po pierwsze – nie daj się złapać w pułapkę! Obecnie na rynku jest dostępnych kilkadziesiąt systemów CRM, a każdy wyróżnia się jakimiś modułami czy funkcjonalnościami. Dodatkowo wiele z tych systemów to o wiele bardziej zaawansowane platformy niż tylko CRM. Platformy, które wspierają obsługę procesów marketingowych, sprzedażowych, okołosprzedażowych, posprzedażowych, takich jak obsługa Klienta, obsługa reklamacji, fakturowanie, windykacja itd.

Zatem, aby realnie myśleć o wyborze dopasowanego do potrzeb firmy systemu CRM, musisz sobie odpowiedzieć na pytanie, które z powyższych obszarów chcesz wspierać od razu, a które z nich w przyszłości. Jeżeli na tym etapie popełnisz błąd, będzie Cię on sporo kosztował. Migrowanie z jednego systemu do drugiego, jeżeli jest źle przygotowane, kosztuje bardzo dużo czasu i pieniędzy.

 

Kontakt
Proszę o kontakt. Chcę porozmawiać na temat wstępnego dopasowania systemu CRM do moich potrzeb.

Jak przygotować się do wdrożenia CRM?

Aby realnie myśleć o wdrożeniu CRM w firmie, która posiada sprzedaż B2B, po pierwsze należy mieć zdefiniowany i rozpisany proces sprzedaży. Proces, który nie jest zamknięty i zakurzony w szufladzie biurka, tylko taki, który codziennie sprawdza się w realiach sprzedażowych.  

Po drugie oprócz samego procesu sprzedaży ważne jest, aby ustalić wszystkie procedury, które wspierają sprzedaż. Te procedury też powinny być realizowane za pomocą CRM.

 

Jakie czynniki brać pod uwagę, przy wyborze systemu CRM?

Odpowiedz na kilka pytań:

  • Z jakich kanałów sprzedażowych będziesz korzystał:
    • System partnerski (sprzedaż poprzez sieć Partnerów).
    • Sprzedawcy B2B.
    • E-commerce B2B.
  • W jakim celu potrzebujesz CRM i czy aby na pewno tylko zakres zarządzania relacjami z Klientami jest Ci potrzebny.
  • Kto będzie korzystał z systemu:
    • Handlowcy terenowi.
    • Handlowcy tele.
    • Marketing.
    • Administracja.
    • Inne działy.
  • Czy chcesz automatyzować pewne czynności (np. wysyłkę maili do Klientów automatycznie po wyjściu handlowca ze spotkania, przygotowywanie ofert etc.).
  • Czy chcesz monitorować swoich Klientów i potencjalnych Klientów na firmowej stronie WWW.
  • W jakim stopniu system będzie wykorzystywany mobilnie vs stacjonarnie.
  • Jak bardzo chcesz dopasować system pod swoje procesy.

 

Czy muszę mieć opracowany proces sprzedaży, czy firmy wdrożeniowe pomogą mi go stworzyć?

Nasze doświadczenie potwierdza, że firmy wdrożeniowe są wyspecjalizowane od strony informatycznej we wdrażaniu systemów. Są skarbnicą wiedzy z zakresu konfiguracji oraz znają różne triki wykorzystywane przez inne firmy, z których możesz skorzystać. Pamiętaj jednak, że żadna firma wdrożeniowa nie zna Twojej organizacji tak dobrze jak Ty. Żadna firma wdrożeniowa nie zna tak  szczegółowo specyfiki produktów i usług jak Ty. Żadna firma wdrożeniowa nie sprzedawała Twoich produktów i usług.

Zatem wniosek płynie jeden – przed wdrożeniem systemu CRM musisz mieć stworzony i sprawnie działający proces sprzedaży, który jest skorelowany z Cyklem Zakupowym Klienta, czyli procesem zakupu Twoich produktów i usług.

 

Kontakt
Proszę o kontakt. Chcę porozmawiać na temat stworzenia procesu sprzedażowego.

Największe niebezpieczeństwa przy wdrożeniu CRM

Z naszej praktyki wynika, że jest kilka niebezpiecznych obszarów, które często wypływają dopiero w trakcie wdrożenia i wynikają z nieprawidłowego przygotowania do wdrożenia. Ciągnie to za sobą oczywiście skutki finansowe i stratę czasu.

Niebezpieczeństwo 1 – BRAK CZASU NA WDROŻENIE

Jeżeli nie masz czasu na wdrożenie systemu CRM to pracuj nadal na excelu i zostań w XIX w. Zaoszczędzisz w ten sposób wiele nerwów, pieniędzy i czasu. Wróć do tematu, jak będziesz mógł poświęcać na CRM minimum 8 godzin tygodniowo.

Niebezpieczeństwo 2 – WDROŻENIE WSZYSTKICH FUNKCJONALNOŚCI NA RAZ

Wdrożenie wszystkich funkcjonalności na raz często kończy się tym, że trwa ono kilka lub kilkanaście miesięcy. Dodatkowo podczas tak długiego okresu firma się rozwija, zmienia procesy i, aby system spełniał oczekiwania, to zaczyna się przebudowa czegoś, co jeszcze nie zostało wdrożone. Można w takiej sytuacji wpaść w błędne koło. Zalecamy ustalenie harmonogramu wdrażania poszczególnych funkcjonalności systemu. Pozwoli Ci to na rozpoczęcie pracy na CRM-ie w bardzo krótkim czasie, a dodatkowo szkolenie pracowników będzie łatwiejsze, gdyż ilość wiedzy jaką będą musieli przyswoić będzie przystępna.

Niebezpieczeństwo 3 – SŁABA FIRMA WDROŻENIOWA

Niestety, jeżeli trafisz na firmę wdrożeniową, która się dopiero uczy, to na pewnym etapie projektu wróci to do Ciebie jak bumerang. Rozmawialiśmy z wieloma dyrektorami sprzedaży, którzy utknęli na pewnym etapie wdrożenia, gdyż firma wdrożeniowa źle zaplanowała wdrożenia poszczególnych modułów. Pamiętaj o tym, aby w pierwszej kolejności były wdrażane te funkcjonalności, które są dla Ciebie bardzo istotne, nawet jeśli na pierwszy rzut oka wydają się banalne, np.:

  • Możliwość wprowadzania nowych firm do systemu.
  • Możliwość tworzenia korzystania z kalendarza.
  • Możliwość rejestrowania podstawowej aktywności handlowców.

Dzięki temu system od razu działa, handlowcy wprowadzają nowych Klientów do bazy, uczą się nawigacji po całym systemie i przygotowują się do wdrożenia bardziej zaawansowanych funkcji.

Niebezpieczeństwo 4 – BRAK CZASU NA SZKOLENIE Z CRM

W naszej praktyce zawodowej widzieliśmy wiele przypadków firm, w których wdrożenie CRM'u miało trwać 3 miesiące, a trwało 15. Po tak długim czasie zarządy firm są tak bardzo zniecierpliwione i głodne efektów wdrożenia, że presja jaka jest wywierana na dyrektora sprzedaży staje się ogromna. To oznacza, że niejednokrotnie managerowie sprzedaży oczekują od sprzedawców, że w ciągu 1 tygodnia będą perfekcyjnie pracowali na systemie i oczywiście, że sprzedaż pójdzie do góry. Prawda jest taka, że w pierwszej fazie wdrożenia sprzedaż może spaść, gdyż handlowcy potrzebują czasu, aby nauczyć się biegle poruszać w systemie.

Niebezpieczeństwo 5 – WDROŻENIE SYSTEMU PODCZAS ŻNIW SPRZEDAŻOWYCH

Błędem, który może dużo kosztować jest zaplanowanie wdrożenia systemu w okresie kiedy są tzw. żniwa w interesie. Handlowcy potrzebują kilkunastu tygodni, aby przestawić się na nowy system pracy, zatem wdrożenie najlepiej przeprowadzać w okresie, w którym jest niska sprzedaż i nie będzie to miało aż tak negatywnego wpływu na biznes.

 

Oceń treści na stronie:

lepiej być nie może!
dobry
nawet, nawet
mógłby być lepszy
słaby
 

Informacja nt. cookie

Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies. Możesz zmienić ustawienia dotyczące plików cookie w menu przeglądarki internetowej. Korzystanie z naszego serwisu bez zmiany ustawień dotyczących plików cookies, oznacza że będą one zapisane w pamięci urządzenia końcowego.
Dowiedz się więcej
Wiadmość została wysłana. Dziękujemy!
Dziękujemy- zadzwonimy do Ciebie
Dziękujemy- wyślij nam wiadomość